Wat is kwaliteitszorg?
Elke organisatie wil groeien en beter worden.
Als dit proces op een gestructureerde manier gebeurt dan spreken we over kwaliteitsontwikkeling of kwaliteitszorg omdat het volgens een bepaald plan verloopt.
Kwaliteitszorg in CKSA is erop gericht de kwaliteit van alle onderwijsaspecten te beheren/beheersen en voortdurend te verbeteren. Daarom dat we regelmatig de kwaliteit van onze dienstverlening bekijken, en acties ondernemen om te verbeteren en te borgen.
Centraal binnen de kwaliteitszorg staan de opvattingen van CKSA over wat het kwalitatief vindt.
Beleidscyclus
Het is van belang dat de activiteiten die CKSA ontplooit deel uitmaken van een duidelijke beleidscyclus binnen haar organisatie. Kwaliteitszorg is immers systematisch, integraal en cyclisch.
Voor sommige kwaliteitsaspecten zal dat betekenen dat CKSA dit maandelijks (vb. College van Directeurs) of jaarlijks bekijkt (vb. het aanbod rond Aanvangsbegeleiding), voor andere zal een evaluatie met grotere tussenperioden meer functioneel zijn.
Het proces van kwaliteitszorg bestaat bijgevolg uit de volgende stappen:
Voor CKSA is ‘onderwijs’ veel breder dan louter het onderwijskundig aspect ervan. Om onderwijs te organiseren komt er meer bij kijken. De activiteiten in functie van de organisatie van onderwijs splitsen zich op in 8 beleidsdomeinen:
Daarnaast heb je ook 8 dragers die voortdurend invloed uitoefenen op elk van de beleidsdomeinen. Ze etaleren zich in elk onderdeel van de organisatie en dragen bij tot het gemeenschappelijk, en daarom, gedragen proces.
Om dit alles overzichtelijk en transparant te houden gebruiken we onze strategiekaart als tool om het kwaliteitsproces in kaart te brengen.
(CKSA-medewerkers vinden achter de beveiliging de volledig ingevulde strategiekaart waarin doorgeklikt kan worden naar alle acties.)
En tot slot vinden ook wij dat
“Action without vision is only passing time, vision without action is merely day dreaming, but vision with action can change the world.” - Nelson Mandela |